Utolsó módosítás 2025-01-29
Az oroszok tavaly rekordösszegű, 4,91 ezermilliárd rubelt (kb 19 ezermilliárd forint) költöttek új autókra az Avtostat elemző ügynökség adatai szerint. A kínai és a hazai orosz márkák uralták az eladásokat 2024-ben, kitöltve a piacról az oroszellenes szankciók és a geopolitikai feszültségek miatt kivonuló nyugati és japán autógyártók által hagyott űrt. Ez a szám 57%-os növekedést jelent 2023-hoz képest – derül ki az Avtostat és a Gazprombank Auto Leasing friss közös tanulmányából. Tavaly összesen 1,57 millió új járművet adtak el Oroszországban, ami az elmúlt öt év legmagasabb száma.
„Az oroszországi új személygépkocsik piacának pénzügyi kapacitása már a második egymást követő évben rekordot döntött. Tavaly az oroszok 57%-kal többet költöttek új autókra, mint 2023-ban, alig valamivel kevesebb, mint ötezer milliárd rubel… Az eredmény nagyrészt az értékesítési volumennek köszönhető… az elmúlt öt év legjobbjának, valamint az autóárak emelkedésének” – mondta az Avtostatnak Alekszandr Kornyev, a Gazprombank Auto Leasing importőrkapcsolatokért felelős vezetője.
A kínai márkák uralták az oroszországi újautó-piacot 2024-ben. A decemberi értékesítési adatok szerint a kínai gyártású autók a teljes forgalom mintegy 62%-át tették ki. A hazai márkák 17,5%-os részesedéssel követték őket. Az európai márkák 11%-ot, a japán autók 5,4%-ot, a dél-koreaiak 1,6%-ot, az amerikai márkák pedig mindössze 1%-ot tettek ki. Az Avtostat a luxusautók értékesítésének növekedését is megállapította.
Az orosz autóipar jelentős változásokon ment keresztül azóta, hogy az ukrajnai konfliktus 2022-es eszkalálódását követően gazdasági és kereskedelmi szankciókat vezettek be az ország ellen.
A nyugati, dél-koreai és japán autógyártók kivonultak a piacról, aminek következtében együttes piaci részesedésük 69%-ról 8,5%-ra csökkent. Helyettük olyan kínai márkák, mint a Chery, a Geely és a Great Wall Motor bővítették jelenlétüket, 9%-ról 57%-ra növelve piaci részesedésüket. Emellett a hazai gyártás fellendítésére is törekedtek, a helyi márkák és gyártási kapacitások újjáélesztésére tett erőfeszítésekkel. Az orosz hazai autóiparban a Lada megőrizte vezető pozícióját, a Granta és a Vesta modellek különösen népszerűek voltak a vásárlók körében. A kínai és orosz járművek egyre nagyobb elérhetősége és megfizethetősége hozzájárult a vásárlók körében növekvő népszerűségükhöz. Novemberben Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője kijelentette, hogy ha a külföldi autógyártók visszatérnek Oroszországba, akkor verseny alakul ki a hazai és a kínai vállalatokkal, ami végső soron az orosz fogyasztóknak kedvezne az alacsonyabb árú, jobb minőségű termékekkel.
Forrás: oroszhirek.hu
Views: 30