Az étkezési kultúráról.
A téma alapvetően kényes, de beszélni róla elkerülhetetlen. Sokfelé utaztam belföldön és külföldön is az utóbbi években, különböző szálláshelyeken, melyek étkezési szolgáltatásokat is nyújtottak. A nagyon népszerű és általánosan elterjedt Svédasztalos étkezési forma, Svédasztalos reggeli, ebéd vagy vacsora, ma már a legtöbb helyen minden igényt kielégít, gyors, változatos, jó minőségre törekvő választékával. Elterjedése felváltotta a hagyományos, időigényes, szertartásos angol vagy francia szervízt. Mai felgyorsult életünkhöz alkalmazkodik látványos és gazdag választékával. Varázsa, hogy megadja a lehetőséget, hogy a vendég maga választhat és szedhet a kínálatból, akár többször is. Ám ennek az étkezési kultúrája nem alakult ki igazán.
A szolgáltatóknak kezdetben kifejezetten veszteséges volt! A látvány és a választék legtöbbször a fogyasztók egy részéből a mértéktelen habzsi-dőzsit, a pazarlást, a túrkálást és a maguk után a tányérokon hagyott ételhegyeket jelentették. Pedig a legdrágább, a kidobott étel! Higgyék el, egy hátrahagyott éttermi asztal állapota a fogyasztók kulturáltságáról árulkodik. Akarat és szándék is kell ahhoz, hogy az étkezés, igényes kulináris élménnyé váljon! A kellemes jólakottság érzéséhez hozzájárul a mértékletesség, annyit tegyünk a tányérra, amit elfogyasztunk, válasszunk kisebb mennyiségeket, és ha ízlik, vehetünk még, így biztosan nem hagyunk felesleges maradékot. Vannak íratlan szabályok is: nem illik uzsonnát csomagolni a reggelinél, gyümölcsöt, süteményt kivinni az étteremből, hagyjuk tisztán az asztalt magunk után, hogy utánunk mások is szívesen leülhessenek. Ha elégedettek vagyunk, köszönjük meg a személyzetnek, hiszen sokuk fáradságos munkája szükséges ahhoz, hogy mi, a vendégek jól érezzük magunkat.
A közelmúltban a Bakonyban, a Zirc melletti Szarvaskúton jártam egy rövid őszi pihenésre. Ezidáig számomra példa nélküli kezdeményezés fogadott megérkezéskor a szálloda recepcióján, tájékoztattak a napi étkezési időpontokról és felkértek bennünket, hogy csatlakozzunk a „Maradék nélküli étkezés” programjukhoz, aminek a lényege, – egyéb megszorítás nélkül! – ha üresen, azaz maradék nélküli tányért vesznek el előlünk az étkezés végén, és a pincér szignójával ezt igazolja a szoba-kártyánkon, a szálloda személyenként 3000 Ft-os visszatérítést ad, egy évi érvényességgel. Ügyes, ösztönző megoldás! Ezzel, egy újabb foglalás reményében visszavárja vendégeit és igyekszik megszüntetni a felesleges pazarlást az étkezéseknél! Gratulálok a kezdeményezés egyedülálló ötletéhez!
A tapintatos felhívás megszívlelendő, úgy gondolom maradék nélkül eleget lehet tenni a kérésnek! A belföldi túrizmus az utóbbi években felzárkózott az elvárásokhoz. Fejlesztésekkel, vendégváró tisztasággal, udvariassággal, minőségi szolgáltatásokkal várják vendégeiket, ajánlva, népszerűsítve a helyi kulturális programokat és a wellness lehetőségeket is. A jó konyha pedig maradandó ízélményt ad! Számos hely közül választhatunk, időszakosan jelentős kedvezményt is kínálnak a szálláshelyek, az internetes foglalás pedig egyszerű és gyors!
A szerző: újságíró