Belgium 30 db F-16-ost küld Ukrajnába 2028-ig – szól az újsághír!
Zelenszkij szájából sűrűn halljuk a csodavárást, amennyiben megkapják a kellő számú F-16-os harci repülőket, akkor lesz majd nemulass az orosz légierőnek. Nos, nézzünk egy kicsit a tények mögé, hogy vajon ténylegesen mi a helyzet. Valóban ekkora erőt képvisel 50-60 vadászgép, -vagy akár 130 db-, hogy komoly ellenállást tud biztosítani az ukrán légvédelem számára?
Először is tisztázzuk, hogy az F-16-os valóban jó gép, mind repülési paramétereiben, mind harcértékében! Tulajdonságát már többször bizonyította különböző akciókban háborúkban és minden alkalommal jó minősítést szerzett. A több funkciós feladatait (elfogóvadász, könnyű bombázó és felderítő) jól teljesítette köszönhetően a kiépített integrált rendszernek. Azonban az akkori jó minősítésben benne van mind a hajózó személyzet kvalitása és nem utolsó sorban a gépet felkészítő személyzet kiváló munkája, akik álmukból felkeltve tudják pontosan a teendőket és precízen hajtják végre azt. Ezen emberek munkáját több évi felkészítés, folyamatos tréning alapozza meg, amelybe ha hiba csúszik, akkor annak igencsak súlyos következménye van!
Nem tudom, hogy Zelenszkijnek a figyelmét felhívták e ezekre a szükséges alapvető tényekre, mert nekem úgy tűnik, hogy az ő elképzelése szerint a típusváltás csak annyi, hogy a személyzet átül egy másik gépre tesz egy két kört és már képes harcolni is, vagyis képes a kiszabott feladatok elvégzésére! A nyilatkozataiból nekem az jön le, hogy ilyen egyszerű lesz a dolog.
Nos, a helyzet az, hogy a szovjet (még akkori fejlesztések) típusú és a nyugati típusú gépek vezetési (műszerezettségi) és harcászati logikájuk között lényeges különbségek vannak. Csak az érdekesség kedvéért az 1990-es évek utáni polgári repülésben történt típusváltások miatt (áttértek a nyugati típusokra) és az abból eredő pilótahibák miatt számtalan baleset, vagy rendkívüli helyzet adódott.
Éppen ezért a kelet-európai országokban a katonai repülésben célszerűbb volt teljesen új pilóta generációt kiképezni, mint a régiekből átképezni az új típusokra. Így nagyon sok zavartól lehetett a személyzetet megkímélni, és nem utolsósorban a méregdrága repülők biztonságát is jobban lehetett szavatolni, hiszen a pilóták a harci helyzetekben ezredmásodpercek alatt döntenek nagyonfontos harcászati és repüléstechnikai kérdésekben. Hogy ezt mi igazolja?
Hát az, hogy nálunk is, a régi hadseregben sajnálatosan történtek még békeidőben is olyan súlyos balesetek, amelyek egy tévedés, vagy rossz megítélésből eredtek. Ez mind emberéletben és repülőgépben súlyos károkat okozott. De a fentiek még mindig csak a dolgok egy kisebbik része! A nyugati gépek, így az F-16-os is, egy integrált harcászati rendszerben működnek, amely mind a kommunikációban és irányításban együttműködésre képes. Ha ez az integrált irányítási rendszer nincs meg, akkor a gépek harcértéke 40-45%-kal csökken! Vagyis leértékelődik egy elfogóvadász színvonalára, amely ugyan jó minőségű, de csak fele harcértékű!
Véleményem szerint A Zelenszkij-féle beharangozás kizárólag a lakósságnak szóló PR tevékenység és nem utolsósorban megkönnyíti az USA-nak a fejlettebb típusok értékesítését a szövetséges államoknak, hiszen azok odaadják a még működő de régebbi típusaikat Ukrajnának.
A harctéren különösebb változást nem fog okozni, hiszen az oroszok a saját integrált rendszerükkel teljes fölényben lesznek, ráadásul az ukrán pilótáknak szükségük lesz a „tanulópénz” megfizetésére is, amely drága mulatság lesz! Egy NATO tábornok jegyezte meg, hogy az ukrán pilóták kiképzése nem halad túl jól, hiszen az egy év alatt, amióta a kiképzés tart a nyelvi nehézségen túl csak annyit tudnak megtenni, A-ból B-be tudnak repülni! Én már csak annyit kérdeznék, hogy akkor hol van a harcászati kiképzés, vagy a gépek műszaki szervizelésének és javításának, vagy a sárkányzatának és a fegyverzetének a kezelői kiképzése!
Valaki szóljon már ennek a Zelenszkijnek!
Very interesting info!Perfect just what I was looking {Nagyon érdekes információ! Tökéletes, amit kerestem}
for!Raise your business